gelir- motorlukaratasıtları -dolarkuru


1.GİRİŞ
 18.yüzyılda artan nüfus ,yetersiz kalan ticaret ve globalleşmekte olan ekonomilerin ihtiyaçlarını karşılamak ,uzak coğrafyaları yakın kılmak için yapılan atılımların teknolojiyle eşgüdümlü hareket edilmesi sayesinde  Motorlu taşıtlar dünya ekonomisinde lokomotif görevini üstlendi.
   1869 yılında Joseph cugnot tarafından yapılan ilk Motorlu Kara Aracıyla yepyeni bir sektörün öncüsü olmuştur.Hızla ilerleyen teknoloji artan lojistik sorunların giderilmesi için yapılan çalışmalar Motorlu taşıtların üretimini ve yapılan ar-ge çalışmalarının arttırılmasına neden oldu.Ticaret Hacmini arttırmak isteyen ülkelerinde bu yolu tercih etmesi ve motorlu kara taşıtlarının ticaretini başlatmasıyla meta kavramını almış,ülkelerin ihracat ve ithalatında önemli bir nokta yer edinmiştir.21. yüzyılda gelişen teknolojiyle birlikte hızla gelişen motorlu kara taşıtları sektörü,küresel ekonomide büyük pay sahibidir ve payını hızla büyütmektedir.
   Ülkemizde de ithal ve ihrac edilen Motorlu kara taşitlari,her geçen gün ülkemizde ki sosyo-kültürel yapi,gelir düzeyi ve döviz kuru oranlarıyla doğru orantıda ilerlemektedir.Üretim aşamasında yetersiz kalan sanayi ithalata sevketmektedir. Hızlı artan ithalatn temel nedenleri şöyle özetlenebilir; 31.12.1995 tarihinde yürürlüğe giren 1/95 sayılı Ortaklık Konseyi Kararı gereği AB’den ithalatta tüm tarifelerin sıfırlanması ile ithalatta artış oranı beklenenin üzerinde olmuş ve bu aşırı artış sürekli ve kararlı bir nitelik kazanmıştır. Gümrük birliği öncesinde sektör adına ilgililerle yapılan birçok görüşmede ithalatın artmasına karşı uygulanacak tek aracın, kur politikası olacağı açıklanmıştır ancak uygulama bunun aksine gelişmiştir. Özellikle 1997 ve onu izleyen yıllarda markın enflasyonunun altında değer kazanması Almanya’dan yapılan ithalatın aşırı artmasına neden olmuştur. Otomotiv pazarında
ithalat gelişmiş ülkelerde dahi belirli düzenlemelerle denetim altında tutulmaktadır. Bununla birlikte, 2002 yılı itibariyle, motorlu taşıt aracı
ithalatı, döviz kurlarının düşük seyretmesine ve gelirin yükselmesine bağlı olarak dolar bazında artmıştır

  Biz bu çalişmada teknolojik ürün ithalatı(motorlu kara taşitlari) verileri ele aldık.Türkiye ye ait 1990-2014 dönemi ithalat  verilerini gelir ve döviz kuru(dolar) değiskenleri ele alınarak bu bulgular elde edilmiştir.

Bu konuda ele alınan bazı makaleler
.
T.C. BİLİM, SANAYİ VE TEKNOLOJİ BAKANLIĞI VERİMLİLİK GENEL MÜDÜRLÜĞÜ YAYIN NO: 726
Motorlu Kara Taşıtları Sektörü Rekabet  Gücü Analizi
Gül TAŞKIRAN BATTAL

KONYA OTOMOTİV SANAYİİ SEKTÖR RAPORU Ocak 2013
Dış Ekonomik İlişkiler ve Projeler Koordinatörlüğü

İSTANBUL TİCARET ODASI EKONOMİK VE SOSYAL ARAŞTIRMALAR ŞUBESİ 
OTOMOTİV SEKTÖR RAPORU
HAZIRLAYANLAR: FAHRİ KARBUZ ,AND SİLAHÇI ,EMRAH ÇALIŞKAN

REEL DÖVİZ KURU HAREKETLERİ VE DIŞ TİCARET
FİYATLARI (TÜRKİYE EKONOMİSİ ÜZERİNE AMPİRİK BULGULAR)*
 Ahmet ZENGİN  Zonguldak Karaelmas Üniversitesi,

DÖVİZ KURU DIŞ TİCARET İLİŞKİSİ: TÜRKİYE ÖRNEĞİ
 Exchange Rate Foreign Trade Relationship: Case of Turkey
 Murat KARAGÖZ Çetin DOĞAN İnönü Üniversitesi, İ.İ.B.F., Ekonometri Bölümü. İnönü Üniversitesi,
EKONOMETRİK MODEL

Y=β1+β2(x1)+β3(x2)+u

Y=Gelir

X1=Dolar Kuru

X2=Mot.Kar.Taş.İth


Y=β1+βDolarkuru+β3MKTithalatı+u





VERİ SETLERİ, METOT VE KAPSAMI

1990-2014 dönemleri arasında gelir,dolar kuru ve motorlu kara taşıtları arasındaki ilişkiyi inceleyen veriler yıllıktır. Veri setinde 25 gözlem vardır. Bu çalışmada bağımlı değişkenler ise motorlu kara taşıtlar ithalatı ve dolar kurudur. Analiz aşamasında E-views programı kullanılmıştır ve en küçük kareler (OLS) metotuna göre hesaplanmıştır ve regresyon metotu kullanılmıştır.


E-VİEWS

1990-2014 DÖNEMİ ARASINDAKİ TÜRKİYEDEKİ MOTORLU KARA TAŞITLARI İTHALİ

YIL
GELİR
motorlu taş.
DOLAR KURU
1990
2.710
1496018
0.002
1991
2.666
1628412
0.004
1992
2.766
2041362
0.006
1993
3.093
1745213
0.016
1994
2.195
2461245
0.030
1995
2.841
2920746
0.046
1996
3.005
3084923
0.083
1997
3.110
4397831
0.155
1998
3.247
4142458
0.264
1999
2.912
3355281
0.426
2000
3.021
5965641
0.610
2001
3.242
2206124
1.446
2002
3.492
2918481
1.422
2003
4.559
6410789
1.493
2004
5.764
11795945
1.422
2005
7.022
12331890
1.340
2006
7.586
13293824
1.431
2007
9.240
15096193
1.301
2008
10.438
15513689
1.292
2009
8.559
10776027
1.547
2010
10.022
15772608
1.505
2011
10.446
19896077
1.674
2012
10.497
16808552
1.779
2013
10.818
19438559
1.901
2014
11.277
3640840
2.187

Dependent Variable: GELIR


Method: Least Squares


Date: 05/10/14   Time: 13:55


Sample: 1990 2014


Included observations: 25












Variable
Coefficient
Std. Error
t-Statistic
Prob.  










C
1.461103
0.273140
5.349282
0.0000
DOLARKURU
4.58E-07
4.39E-08
10.43189
0.0000
MOTORLUKARATASTLR
0.443970
0.384293
1.155291
0.2604










R-squared
0.947406
    Mean dependent var
5.781120
Adjusted R-squared
0.942625
    S.D. dependent var
3.360164
S.E. of regression
0.804865
    Akaike info criterion
2.515881
Sum squared resid
14.25175
    Schwarz criterion
2.662146
Log likelihood
-28.44852
    Hannan-Quinn criter.
2.556449
F-statistic
198.1494
    Durbin-Watson stat
1.278382
Prob(F-statistic)
0.000000
















            
Y=β1+β2Dolarkuru+β3motorlukarataşıtlarıithali+u
β1=1.461103

β2=4.58

β3=0.443970

β1= Sabit olduğu için Y yi etkileyen bir değişkenimiz yoktur. Yani C yi ifade eder.

β2= Dolar kuru geliri 4.58 oranında artırmıştır. Bu yüzden aralarında pozitif ilişki vardır.

β3= Motorlu kara taşıtları ithalinde ki bir birimlik artış geliri 0.44 birim etkiler. Bu yüzden aralarında pozitif bir ilişki vardır.

 GELİR= 1.461103+4.58dolarkuru+0.443970mot.kara.taş.ith.+error






TEST ANALİZLERİ HİPOTEZ VE TAHMİN EDİCİLER

F statistic

H0= β2= β3=0
H1= β2 β30

α = 0.05

prob=3.89

0.05<3.89 

Bütün x değerlerinin y’yi etkileyip etkilemediğini tespit etmek için F istatistiğinde inceleme yaparız.

0.05<3.89  olduğu için H0 reddedilemez. Bu yüzden değişkenlerimiz sermaye yatırımını doğrudan etkilemez.





RAMSEY RESET TEST



Ramsey RESET Test:












F-statistic
0.919024
    Prob. F(1,21)
0.3486
Log likelihood ratio
1.070812
    Prob. Chi-Square(1)
0.3008















Test Equation:



Dependent Variable: GELIR


Method: Least Squares


Date: 05/10/14   Time: 14:04


Sample: 1990 2014


Included observations: 25












Variable
Coefficient
Std. Error
t-Statistic
Prob.  










C
1.738371
0.398162
4.365994
0.0003
DOLARKURU
2.98E-07
1.73E-07
1.723480
0.0995
MOTORLUKARATASTLR
0.435131
0.385113
1.129878
0.2713
FITTED^2
0.025103
0.026186
0.958657
0.3486










R-squared
0.949611
    Mean dependent var
5.781120
Adjusted R-squared
0.942413
    S.D. dependent var
3.360164
S.E. of regression
0.806350
    Akaike info criterion
2.553049
Sum squared resid
13.65421
    Schwarz criterion
2.748069
Log likelihood
-27.91311
    Hannan-Quinn criter.
2.607139
F-statistic
131.9197
    Durbin-Watson stat
1.398664
Prob(F-statistic)
0.000000















 


 






H0:γ1 = 0            
H1:γ1 ≠ 0

H0:γ1 = γ2 = 0
H1: γ1γ2 ≠ 0
Misspecification


ðH0:γ1 = 0            F=0.919024

ðH0:γ1 = γ2 = 0    F=0.3486

Her iki durumda hipotez % 5 anlamlılık düzeyinde reddedilir.


Date: 05/10/14   Time: 14:05



Sample: 1990 2014





Included observations: 25


















Autocorrelation
Partial Correlation

AC 
 PAC
 Q-Stat
 Prob














     .  |  .   |
     .  |  .   |
1
0.028
0.028
0.0213
0.884
     . *|  .   |
     . *|  .   |
2
-0.184
-0.185
1.0160
0.602
     . *|  .   |
     . *|  .   |
3
-0.159
-0.153
1.7933
0.616
     .  |***   |
     .  |***   |
4
0.416
0.411
7.3481
0.119
     .  |* .   |
     .  |* .   |
5
0.185
0.129
8.5079
0.130
     . *|  .   |
     .  |  .   |
6
-0.118
-0.048
9.0021
0.173
     . *|  .   |
     .  |* .   |
7
-0.069
0.125
9.1800
0.240
     .  |  .   |
     .**|  .   |
8
-0.054
-0.250
9.2939
0.318
     .  |  .   |
     .**|  .   |
9
-0.013
-0.211
9.3013
0.410
     . *|  .   |
     . *|  .   |
10
-0.119
-0.125
9.9405
0.446
     .  |  .   |
     .  |  .   |
11
0.043
-0.017
10.031
0.528
     . *|  .   |
     . *|  .   |
12
-0.127
-0.108
10.872
0.540


















                      



HETEROSKEDASTICITY WHITE TEST




Heteroskedasticity Test: White











F-statistic
1.824944
    Prob. F(5,19)
0.1560
Obs*R-squared
8.110944
    Prob. Chi-Square(5)
0.1502
Scaled explained SS
5.873736
    Prob. Chi-Square(5)
0.3187















Test Equation:



Dependent Variable: RESID^2


Method: Least Squares


Date: 05/10/14   Time: 14:06


Sample: 1990 2014


Included observations: 25












Variable
Coefficient
Std. Error
t-Statistic
Prob.  










C
0.076703
0.659102
0.116376
0.9086
DOLARKURU
4.95E-08
2.97E-07
0.166337
0.8696
DOLARKURU^2
-1.93E-14
9.06E-15
-2.125735
0.0469
DOLARKURU*MOTORLUKARATASTLR
2.58E-07
2.50E-07
1.031768
0.3151
MOTORLUKARATASTLR
1.751193
2.000005
0.875594
0.3922
MOTORLUKARATASTLR^2
-1.721401
1.714817
-1.003840
0.3281










R-squared
0.324438
    Mean dependent var
0.570070
Adjusted R-squared
0.146658
    S.D. dependent var
0.795695
S.E. of regression
0.735035
    Akaike info criterion
2.427766
Sum squared resid
10.26525
    Schwarz criterion
2.720296
Log likelihood
-24.34708
    Hannan-Quinn criter.
2.508901
F-statistic
1.824944
    Durbin-Watson stat
2.351940
Prob(F-statistic)
0.155995















Regresyon modellerinin heteroskedastic hata içerip içermediğini test edip karar verebilmek için uygulanır. Heteroskedasticity  hatalardaki varyansların sabit olmadığı noktalardaki sistematik bir modeldir. Olağan en küçük alan tahminlerinde bile incelemeler eşit güvenirliktedir.
 


                                   

ð 25*0.384438
ð 8.110944

8.110944>5.991   
Bu yüzden Hreddedilir.


WALD TEST




Wald Test:


Equation: Untitled









Test Statistic
Value  
df    
Probability








F-statistic
198.1494
(2, 22)  
0.0000
Chi-square
396.2987
2  
0.0000












Null Hypothesis Summary:









Normalized Restriction (= 0)
Value  
Std. Err.








C(2)
4.58E-07
4.39E-08
C(3)
0.443970
0.384293








Restrictions are linear in coefficients.



Katsayıların bireysel anlamlılıklarını test etmek için Wald istatistikleri (W)
kullanılarak “Wald Testi” yapılabilir.
Kısıtlı ve kısıtsız modellerin karşılaştırılmasında kullanılır.

E(GELİR)= β1+βDOLARKURU+βMOT.KARA.TAŞ.İTH+ β4MOT.TAŞ.İTH2


C(2) VE C(3) H0 REDDEDİLEMEZ
SONUÇ

Bu çalişmada esas olarak şu sorulara cevap aranmıştır.Dış ticaret,döviz kuru ve yapilan ithalatın birbiri arasında ki bağlantı noktalarının birbirini ne denli ve nekadar etkilediğidir.
1990 yılından 2004 yılına kadar lan veriler ışığındaTürkiye ithalatının gelir esnekliği ve döviz kuru esnekliği, sırasıyla 4,58 ve 0,44 olarak bulunmuştur. Bu sonuç, ithalatın  döviz kuruna nispetle gelire karsıı yüksek bir duyarlılığa sahip olduğunu göstermektedir. ithalatın reel döviz kuru esnekliğinin düĢük olmasından hareketle, ekonominin iktisadi büyüme sürecine girdiği dönemlerde Türkiye ithalatında önemli bir miktarda artıs gözleneceğini, bu anlamda ithalatta gelir etkisinin döviz etkisinden çok daha büyük olduğunu söylemek mümkündür.Ayrica döviz kuru dengede iken, dış ticaret istikrarlı kalmakta aksi
takdirde istikrar bozulmaktadır.

Bu hedefler incelenirken e-views programından yararlanılmıştır,bu doğrultuda hipotezleri açıklayarak doğru bulgulara ulaşılmaya çalışılmıştır.bunu destekleyen test analizleri yapılmıştır.










Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

2007-2008 krizi

çok uluslu şirketler