gelir- motorlukaratasıtları -dolarkuru
1.GİRİŞ
18.yüzyılda artan nüfus ,yetersiz kalan
ticaret ve globalleşmekte olan ekonomilerin ihtiyaçlarını karşılamak ,uzak
coğrafyaları yakın kılmak için yapılan atılımların teknolojiyle eşgüdümlü
hareket edilmesi sayesinde Motorlu taşıtlar
dünya ekonomisinde lokomotif görevini üstlendi.
1869
yılında Joseph cugnot tarafından yapılan ilk Motorlu Kara Aracıyla yepyeni bir
sektörün öncüsü olmuştur.Hızla ilerleyen teknoloji artan lojistik sorunların
giderilmesi için yapılan çalışmalar Motorlu taşıtların üretimini ve yapılan ar-ge
çalışmalarının arttırılmasına neden oldu.Ticaret Hacmini arttırmak isteyen
ülkelerinde bu yolu tercih etmesi ve motorlu kara taşıtlarının ticaretini
başlatmasıyla meta kavramını almış,ülkelerin ihracat ve ithalatında önemli bir
nokta yer edinmiştir.21. yüzyılda gelişen teknolojiyle birlikte hızla gelişen
motorlu kara taşıtları sektörü,küresel ekonomide büyük pay sahibidir ve payını
hızla büyütmektedir.
Ülkemizde de ithal ve ihrac
edilen Motorlu kara taşitlari,her geçen gün ülkemizde ki sosyo-kültürel
yapi,gelir düzeyi ve döviz kuru oranlarıyla doğru orantıda
ilerlemektedir.Üretim aşamasında yetersiz kalan sanayi ithalata sevketmektedir. Hızlı
artan ithalatn temel nedenleri şöyle özetlenebilir; 31.12.1995 tarihinde
yürürlüğe giren 1/95 sayılı Ortaklık Konseyi Kararı gereği AB’den ithalatta tüm
tarifelerin sıfırlanması ile ithalatta artış oranı beklenenin üzerinde olmuş ve
bu aşırı artış sürekli ve kararlı bir nitelik kazanmıştır. Gümrük birliği
öncesinde sektör adına ilgililerle yapılan birçok görüşmede ithalatın artmasına
karşı uygulanacak tek aracın, kur politikası olacağı açıklanmıştır ancak
uygulama bunun aksine gelişmiştir. Özellikle 1997 ve onu izleyen yıllarda
markın enflasyonunun altında değer kazanması Almanya’dan yapılan ithalatın
aşırı artmasına neden olmuştur. Otomotiv pazarında
ithalat gelişmiş ülkelerde
dahi belirli düzenlemelerle denetim altında tutulmaktadır. Bununla birlikte,
2002 yılı itibariyle, motorlu taşıt aracı
ithalatı, döviz kurlarının
düşük seyretmesine ve gelirin yükselmesine bağlı olarak dolar bazında artmıştır
Biz bu çalişmada teknolojik ürün
ithalatı(motorlu kara taşitlari) verileri ele aldık.Türkiye ye ait 1990-2014
dönemi ithalat verilerini gelir ve döviz
kuru(dolar) değiskenleri ele alınarak bu bulgular elde edilmiştir.
Bu konuda ele alınan bazı
makaleler
.
T.C. BİLİM, SANAYİ VE TEKNOLOJİ BAKANLIĞI VERİMLİLİK GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
YAYIN NO: 726
Motorlu Kara
Taşıtları Sektörü Rekabet Gücü Analizi
Gül TAŞKIRAN
BATTAL
KONYA
OTOMOTİV SANAYİİ SEKTÖR RAPORU Ocak 2013
Dış Ekonomik
İlişkiler ve Projeler Koordinatörlüğü
İSTANBUL
TİCARET ODASI EKONOMİK VE SOSYAL ARAŞTIRMALAR ŞUBESİ
OTOMOTİV
SEKTÖR RAPORU
HAZIRLAYANLAR:
FAHRİ KARBUZ ,AND SİLAHÇI ,EMRAH ÇALIŞKAN
REEL DÖVİZ KURU HAREKETLERİ VE DIŞ TİCARET
FİYATLARI (TÜRKİYE EKONOMİSİ ÜZERİNE AMPİRİK BULGULAR)*
Ahmet ZENGİN Zonguldak Karaelmas Üniversitesi,
DÖVİZ KURU DIŞ TİCARET İLİŞKİSİ: TÜRKİYE ÖRNEĞİ
Exchange Rate Foreign
Trade Relationship: Case of Turkey
Murat KARAGÖZ Çetin
DOĞAN İnönü Üniversitesi, İ.İ.B.F., Ekonometri Bölümü. İnönü Üniversitesi,
EKONOMETRİK MODEL
Y=β1+β2(x1)+β3(x2)+u
Y=Gelir
X1=Dolar Kuru
X2=Mot.Kar.Taş.İth
Y=β1+βDolarkuru+β3MKTithalatı+u
VERİ SETLERİ, METOT VE KAPSAMI
1990-2014 dönemleri arasında gelir,dolar
kuru ve motorlu kara taşıtları arasındaki ilişkiyi inceleyen veriler yıllıktır.
Veri setinde 25 gözlem vardır. Bu çalışmada bağımlı değişkenler ise motorlu
kara taşıtlar ithalatı ve dolar kurudur. Analiz aşamasında E-views programı
kullanılmıştır ve en küçük kareler (OLS) metotuna göre hesaplanmıştır ve
regresyon metotu kullanılmıştır.
E-VİEWS
1990-2014 DÖNEMİ
ARASINDAKİ TÜRKİYEDEKİ MOTORLU KARA TAŞITLARI İTHALİ
YIL
|
GELİR
|
motorlu taş.
|
DOLAR KURU
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1990
|
2.710
|
1496018
|
0.002
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1991
|
2.666
|
1628412
|
0.004
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1992
|
2.766
|
2041362
|
0.006
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1993
|
3.093
|
1745213
|
0.016
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1994
|
2.195
|
2461245
|
0.030
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1995
|
2.841
|
2920746
|
0.046
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1996
|
3.005
|
3084923
|
0.083
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1997
|
3.110
|
4397831
|
0.155
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1998
|
3.247
|
4142458
|
0.264
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1999
|
2.912
|
3355281
|
0.426
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2000
|
3.021
|
5965641
|
0.610
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2001
|
3.242
|
2206124
|
1.446
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2002
|
3.492
|
2918481
|
1.422
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2003
|
4.559
|
6410789
|
1.493
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2004
|
5.764
|
11795945
|
1.422
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2005
|
7.022
|
12331890
|
1.340
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2006
|
7.586
|
13293824
|
1.431
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2007
|
9.240
|
15096193
|
1.301
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2008
|
10.438
|
15513689
|
1.292
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2009
|
8.559
|
10776027
|
1.547
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2010
|
10.022
|
15772608
|
1.505
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2011
|
10.446
|
19896077
|
1.674
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2012
|
10.497
|
16808552
|
1.779
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2013
|
10.818
|
19438559
|
1.901
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2014
|
11.277
|
3640840
|
2.187
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Y=β1+β2Dolarkuru+β3motorlukarataşıtlarıithali+u
β1=1.461103
β2=4.58
β3=0.443970
β1= Sabit olduğu
için Y yi etkileyen bir değişkenimiz yoktur. Yani C yi ifade eder.
β2= Dolar kuru
geliri 4.58 oranında artırmıştır. Bu yüzden aralarında pozitif ilişki vardır.
β3= Motorlu kara
taşıtları ithalinde ki bir birimlik artış geliri 0.44 birim etkiler. Bu yüzden
aralarında pozitif bir ilişki vardır.
GELİR=
1.461103+4.58dolarkuru+0.443970mot.kara.taş.ith.+error
TEST ANALİZLERİ HİPOTEZ VE TAHMİN EDİCİLER
F statistic
H0= β2= β3=0
H1= β2≠ β3≠0
α = 0.05
prob=3.89
0.05<3.89
Bütün x değerlerinin
y’yi etkileyip etkilemediğini tespit etmek için F istatistiğinde inceleme
yaparız.
0.05<3.89 olduğu için H0 reddedilemez. Bu
yüzden değişkenlerimiz sermaye yatırımını doğrudan etkilemez.
RAMSEY RESET TEST
Ramsey
RESET Test:
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
F-statistic
|
0.919024
|
Prob. F(1,21)
|
0.3486
|
|
Log
likelihood ratio
|
1.070812
|
Prob. Chi-Square(1)
|
0.3008
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Test
Equation:
|
|
|
|
|
Dependent
Variable: GELIR
|
|
|
||
Method:
Least Squares
|
|
|
||
Date:
05/10/14 Time: 14:04
|
|
|
||
Sample:
1990 2014
|
|
|
||
Included
observations: 25
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Variable
|
Coefficient
|
Std.
Error
|
t-Statistic
|
Prob.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
C
|
1.738371
|
0.398162
|
4.365994
|
0.0003
|
DOLARKURU
|
2.98E-07
|
1.73E-07
|
1.723480
|
0.0995
|
MOTORLUKARATASTLR
|
0.435131
|
0.385113
|
1.129878
|
0.2713
|
FITTED^2
|
0.025103
|
0.026186
|
0.958657
|
0.3486
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
R-squared
|
0.949611
|
Mean dependent var
|
5.781120
|
|
Adjusted
R-squared
|
0.942413
|
S.D. dependent var
|
3.360164
|
|
S.E. of
regression
|
0.806350
|
Akaike info criterion
|
2.553049
|
|
Sum squared
resid
|
13.65421
|
Schwarz criterion
|
2.748069
|
|
Log
likelihood
|
-27.91311
|
Hannan-Quinn criter.
|
2.607139
|
|
F-statistic
|
131.9197
|
Durbin-Watson stat
|
1.398664
|
|
Prob(F-statistic)
|
0.000000
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
H0:γ1 = 0
H1:γ1 ≠ 0
H0:γ1 = γ2 = 0
H1: γ1 ≠ γ2 ≠ 0
Misspecification
ðH0:γ1 = 0 F=0.919024
ðH0:γ1 = γ2 = 0 F=0.3486
Her iki durumda hipotez
% 5 anlamlılık düzeyinde reddedilir.
Date:
05/10/14 Time: 14:05
|
|
|
|
|||
Sample:
1990 2014
|
|
|
|
|
|
|
Included
observations: 25
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Autocorrelation
|
Partial Correlation
|
|
AC
|
PAC
|
Q-Stat
|
Prob
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
. | . |
|
. |
. |
|
1
|
0.028
|
0.028
|
0.0213
|
0.884
|
.
*| .
|
|
.
*| .
|
|
2
|
-0.184
|
-0.185
|
1.0160
|
0.602
|
.
*| .
|
|
.
*| .
|
|
3
|
-0.159
|
-0.153
|
1.7933
|
0.616
|
. |***
|
|
. |***
|
|
4
|
0.416
|
0.411
|
7.3481
|
0.119
|
. |* .
|
|
. |* .
|
|
5
|
0.185
|
0.129
|
8.5079
|
0.130
|
.
*| .
|
|
. |
. |
|
6
|
-0.118
|
-0.048
|
9.0021
|
0.173
|
.
*| .
|
|
. |* .
|
|
7
|
-0.069
|
0.125
|
9.1800
|
0.240
|
. |
. |
|
.**| . |
|
8
|
-0.054
|
-0.250
|
9.2939
|
0.318
|
. |
. |
|
.**| . |
|
9
|
-0.013
|
-0.211
|
9.3013
|
0.410
|
.
*| .
|
|
.
*| .
|
|
10
|
-0.119
|
-0.125
|
9.9405
|
0.446
|
. |
. |
|
. |
. |
|
11
|
0.043
|
-0.017
|
10.031
|
0.528
|
.
*| .
|
|
.
*| .
|
|
12
|
-0.127
|
-0.108
|
10.872
|
0.540
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
HETEROSKEDASTICITY WHITE TEST
Heteroskedasticity
Test: White
|
|
|||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
F-statistic
|
1.824944
|
Prob. F(5,19)
|
0.1560
|
|
Obs*R-squared
|
8.110944
|
Prob. Chi-Square(5)
|
0.1502
|
|
Scaled
explained SS
|
5.873736
|
Prob. Chi-Square(5)
|
0.3187
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Test
Equation:
|
|
|
|
|
Dependent
Variable: RESID^2
|
|
|
||
Method:
Least Squares
|
|
|
||
Date:
05/10/14 Time: 14:06
|
|
|
||
Sample:
1990 2014
|
|
|
||
Included
observations: 25
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Variable
|
Coefficient
|
Std.
Error
|
t-Statistic
|
Prob.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
C
|
0.076703
|
0.659102
|
0.116376
|
0.9086
|
DOLARKURU
|
4.95E-08
|
2.97E-07
|
0.166337
|
0.8696
|
DOLARKURU^2
|
-1.93E-14
|
9.06E-15
|
-2.125735
|
0.0469
|
DOLARKURU*MOTORLUKARATASTLR
|
2.58E-07
|
2.50E-07
|
1.031768
|
0.3151
|
MOTORLUKARATASTLR
|
1.751193
|
2.000005
|
0.875594
|
0.3922
|
MOTORLUKARATASTLR^2
|
-1.721401
|
1.714817
|
-1.003840
|
0.3281
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
R-squared
|
0.324438
|
Mean dependent var
|
0.570070
|
|
Adjusted
R-squared
|
0.146658
|
S.D. dependent var
|
0.795695
|
|
S.E. of
regression
|
0.735035
|
Akaike info criterion
|
2.427766
|
|
Sum
squared resid
|
10.26525
|
Schwarz criterion
|
2.720296
|
|
Log
likelihood
|
-24.34708
|
Hannan-Quinn criter.
|
2.508901
|
|
F-statistic
|
1.824944
|
Durbin-Watson stat
|
2.351940
|
|
Prob(F-statistic)
|
0.155995
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Regresyon modellerinin
heteroskedastic hata içerip içermediğini test edip karar verebilmek için
uygulanır. Heteroskedasticity
hatalardaki varyansların sabit olmadığı noktalardaki sistematik bir
modeldir. Olağan en küçük alan tahminlerinde bile incelemeler eşit
güvenirliktedir.
ð
25*0.384438
ð
8.110944
8.110944>5.991
Bu
yüzden H0 reddedilir.
WALD TEST
Wald
Test:
|
|
|
|
Equation:
Untitled
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
Test
Statistic
|
Value
|
df
|
Probability
|
|
|
|
|
|
|
|
|
F-statistic
|
198.1494
|
(2,
22)
|
0.0000
|
Chi-square
|
396.2987
|
2
|
0.0000
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Null
Hypothesis Summary:
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
Normalized
Restriction (= 0)
|
Value
|
Std.
Err.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
C(2)
|
4.58E-07
|
4.39E-08
|
|
C(3)
|
0.443970
|
0.384293
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Restrictions
are linear in coefficients.
|
Katsayıların
bireysel anlamlılıklarını test etmek için Wald istatistikleri (W)
kullanılarak
“Wald Testi” yapılabilir.
Kısıtlı ve
kısıtsız modellerin karşılaştırılmasında kullanılır.
E(GELİR)= β1+βDOLARKURU+βMOT.KARA.TAŞ.İTH+ β4MOT.TAŞ.İTH2
C(2) VE C(3)
H0 REDDEDİLEMEZ
SONUÇ
Bu çalişmada esas olarak şu sorulara
cevap aranmıştır.Dış ticaret,döviz kuru ve yapilan ithalatın birbiri arasında
ki bağlantı noktalarının birbirini ne denli ve nekadar etkilediğidir.
1990
yılından 2004 yılına kadar lan veriler ışığındaTürkiye ithalatının gelir
esnekliği ve döviz kuru esnekliği, sırasıyla 4,58 ve 0,44 olarak bulunmuştur.
Bu sonuç, ithalatın döviz kuruna nispetle gelire karsıı yüksek bir
duyarlılığa sahip olduğunu göstermektedir. ithalatın reel döviz kuru
esnekliğinin düĢük olmasından hareketle, ekonominin iktisadi büyüme sürecine
girdiği dönemlerde Türkiye ithalatında önemli bir miktarda artıs gözleneceğini,
bu anlamda ithalatta gelir etkisinin döviz etkisinden çok daha büyük olduğunu
söylemek mümkündür.Ayrica döviz kuru dengede iken, dış
ticaret istikrarlı kalmakta aksi
takdirde istikrar bozulmaktadır.
Bu hedefler incelenirken e-views programından yararlanılmıştır,bu doğrultuda hipotezleri açıklayarak doğru bulgulara ulaşılmaya çalışılmıştır.bunu destekleyen test analizleri yapılmıştır.
Yorumlar
Yorum Gönder